Sök bland miljontals reservdelar i vårt lager

Däck
Köp begagnade däck hos oss!
Välj bland tiotusentals däck av olika typer, dimensioner och kvalitéer.
Du kan antingen bläddra igenom katalogen, välja storlek, eller direktsöka storlek i rutan fritext. Ange t.ex. 225/65 så får du välja resten.
Det är viktigt att välja rätt däck.
DÄCKETS KONSTRUKTION
Med en vanlig iakttagelse ser nästan alla däck likadana ut. Men tittar du noga kommer du att finna att modern däckkonstruktion erbjuder en grad av styrning, körkänsla, friktion och bränsleförbränning som är långt bättre än de däck som var konstruerade för bara några år sedan.
Idag finns det däckkonstruktioner som innehåller upp till 200 olika råmaterial men också en komplex arkitektur av stålbandsuppsättningar och datadesignade däckmönster. De olika däcktillverkarna strävar efter att leverera den bästa designen ifråga om kvalitet och utseende.
1946 blev däckindustrin revolutionerad av introduktionen av radialdäcket. Bilden nedan visar en genomskärning av radialdäcket där man kan se hur det är uppbyggt. Idag, nästan 60 år senare, är radialdäcket i stort sett det enda däck som säljs och detta är på grund av dess fördelar med bra styrförmåga, körkänsla och utseende.
Den yttersta delen av däcket, däckmönstret, är oftast det som åtar sig mest påfrestningar. Ett vinterdäck till exempel, använder sig utav ett däckmönster som är anpassat efter kallt och halkigt vägunderlag. Racingdäck däremot använder sig utav ett mönster designat för extremt höga temperaturer.
Däckmönsterdesignen kan variera väldigt från tillverkare till tillverkare. Klackarna ger väghållning genom sin främre och bakre kant. Klackarna är ofta beskärda (sajpning) för att ge extra bra fäste. Spåren är inbyggda i däckmönster för att kunna leda ut vatten.
1. Slitbana
2. Mönster
3. Klackar
4. Spår
5. Sajpning
6. Skuldra
7. Skyddslager
8. Gördellager
9. Stomlager
10. Klinch
RADIALDÄCK
De flesta däck som tillverkas idag har textiltrådar som går rätvinkligt mot däckets fälg, ner under slitbanan och sedan upp igen på andra sidan. Dessa däck kallas radialdäck. Däcket är sedan förstärkt med ett stålbälte under slitbanan som är delen närmast vägytan. På de däck som kallas diagonaldäck går trådarna diagonalt över däcket.
Radialkonstruktionen tillåter däcket att bättre anpassa sig efter ojämnheter i vägen. Radialkonstruktionen producerar också mycket mindre friktion och det resulterar i slutändan att däckmönstret håller mycket länge. Överst på däcket är en gördel bestående av två eller fler lager (normalt av stål men kan vara av andra material), som läggs ovanpå stomlagret. Dessa gördellager läggs ovanpå varandra och överlappar med en vinkel som bestäms av däckstypen. Tjockleken på gördeln och sidoväggslagren är olika så att funktionen för de olika delarna av däcket blir mer specialiserad. Gördeln arbetar oberoende av slitbanan och sidoväggarna.
PUNKTERINGSFRIA DÄCK (”RUN FLAT”)
Dessa däck är förstärkta och sitter originalmonterat på flertalet bilmodeller. Fördelen med dessa däck är att de är konstruerade för att köras på upp till 15mil (beroende på last) efter att däcket punkteras. Dessa däck rekommenderas främst till bilar som redan levererats med punkteringsfria däck original, detta då de originalfälgarnas utformning är mer lämpligt utformad för den typen av däck. Punkteringsfria däck är vanligtvis något tyngre än traditionella däck vilket gör att många väljer att byta ut dessa mot traditionella däck. Delvis för att uppnå bättre körupplevelse men även för att få något lägre bränsleförbrukning. ”Run flat” kan ha olika namn beroende på tillverkare, på hemsidan finns ett filter vid din valda däckdimension som gör det möjligt att visa endast den däcktypen.
VINTERDÄCK LAG & SOMMARDÄCK LAG:
VINTER & SOMMAR
Vad säger lagen? Vid färd på väg under perioden 1 december - 31 mars ska vinterdäck eller likvärdig utrustning användas när det är vinterväglag. Kravet gäller för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av ett sådant fordon.
Dubbdäck får användas under perioden 1 oktober - 15 april och under annan tid om det är vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck. Polisens bedömning av vinterväglag är när det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.
VINTERDÄCK
Vinterdäck definieras enligt Vägverket som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”. S.k. året-runt-däck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som ”särskilt framtagna för vinterkörning” och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.
Dubbat eller odubbat?
Det finns tre sorters vinterdäck: dubbade, odubbade av nordisk typ och odubbade av europeisk typ. Dubbfria vinterdäck brukar kallas friktionsdäck och kan alltså vara anpassade efter nordiska eller mellaneuropeiska förhållanden
Dubbdäck har vanligtvis bättre grepp än friktionsdäck på isiga vägar. Dubbarna bidrar också till att skapa en skrovlig yta så att dubbfria vinterdäck kan få bättre grepp.
Friktionsdäck för nordiska förhållanden har egenskaper jämförbara med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. På våta och torra vintervägar är friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden bättre. Friktionsdäck för nordiska förhållanden har mjukare gummiblandning och mer sajpningar, jämfört med friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden. Däcken sajpas för att bli mer flexibla så att de greppar en större del av underlaget. Friktionsdäck har lägre ljudnivå och rullmotstånd jämfört med dubbdäck.
Man kan åka på sina dubbfria vinterdäck på sommaren, men det har sina nackdelar. Bromssträckan blir mycket längre än med vanliga sommardäck och den varma temperaturen gör att däcken slits fort. Sommardäck är aldrig ett alternativ till friktionsdäck. Gummiblandningen i sommardäck är anpassad efter sommarförhållanden, vilket gör att sommardäcken blir för hårda när det är kallt.
Viktigt: Om man kör med friktionsdäck på sommaren måste man kontrollera att dessa klarar av bilens hastighetsindex-krav. Hastighetsindex är nämligen något som endast är ett krav att uppfylla under sommartid.
I Sverige tillåts vinterdäck med hastighetkoden Q. De däcken klarar en maxhastighet på 160km/tim.Nordiskt friktionsdäck:
- Optimerat för Nordiska vinterförhållanden.
- Har ofta hastighetsindex Q (160km/h) eller R (170km/h).
- Mjukare gummiblandning ger bättre grepp på snö och is.
- Fler mönstringar och så kallade “sajpar” ger vintergreppet.
- Fungerar utmärkt även i extrem kyla.
Europeiskt friktionsdäck:
- Optimerat på våtgrepp och köregenskaper i höga hastigheter.
- Har ofta hastighetsindex H (210km/h) eller V (240km/h).
- Hårdare gummiblandning ger sämre grepp vid kyla, snö och is.
- Färre “sajpar” och mer fokus på vattenavvisning.
- Bör inte användas i Sverige, Norge och Finland. Södra Sverige kan vara undantaget.
LATHUND VINTERDÄCK
Vinterdäck krävs
1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.
Dubbdäck får användas
1 oktober – 15 april
Vid vinterväglag gäller dessutom att släpvagn måste ha dubbdäck om dragfordonet har det. Om dragfordonet har odubbade däck får släpvagnen ha dubbade eller odubbade däck.
MÖNSTERDJUP
Däck ska ha ett kvarvarande profildjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Vid färd på väg under perioden 1 december - 31 mars när det är vinterväglag ska däck till personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3 500 kg samt släpvagn som dras av ett sådant fordon, ha ett kvarvarande profildjup av minst 3 mm i däckets huvudmönster.
Kravet på 3 mm mönsterdjup gäller dels vinterdäck, dels sommardäck som får användas enligt de undantag som anges i Trafikförordningen (4 kap. 18a§).
Bythjul.com värnar om din säkerhet och instämmer med den allmänna rekommendationen som är minimum 3 mm året om. Under 3 mm ökar nämligen risken för vattenplaning dramatiskt
KOLL PÅ LUFTTRYCKET
Varför?
Om luftrycket är för lågt ökar slitaget. Om man kör med 80 % av rekommenderat lufttryck minskas däckets livslängd med 25 %. Kör man med sjuttio procent av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras. När lufttrycket är för lågt ökar också bränsleförbrukningen och däckets stabilitet i sidled blir sämre, vilket ökar risken för olyckor. Du kan alltså på ett enkelt sätt spara pengar, minska koldioxidutsläppen och värna om din och andras säkerhet!
När?
Gör lufttryckskollen till en rutin!
Mät lufttrycket en gång i månaden och kolla att däcken ser okej ut varje gång du tankar.
Kanske för att våra däck gör så mycket utan att vi behöver tänka på det, förbiser vi det här viktiga momentet. Men våra däck förlorar hela tiden luft, väldigt långsamt men nog förlorar de lite luft för varje dag som går. Dessutom utsätts våra däck för uttänjning och mindre smällar när vi kör, detta bidrar självklart också till att lufttrycket minskar. Så för att vara på den säkra sidan, varje gång du tankar bränsle i bränsletanken så ska du också se efter om det är rätt mängd luft i dina däck. Gör vi det här till en rutin sparar det både pengar och liv.
Ett annat viktigt tillfälle att se efter om lufttrycket är rätt i dina däck är när du bytt däck. Däck som inte används tappar mer luft än däck som jobbar. Många av dagens fordon har olika lufttryck i bak- och framände, så ha detta i åtanke nästa gång du byter vinterdäcken mot sommardäcken eller vice versa.
Hur?
Kontrollera lufttrycket när däcket är kallt.
Justera inte lufttrycket på ett varmt däck. (Normalt höjs lufttrycket när fordonet är i rörelse.)
Lufttrycket måste vara detsamma på däck som sitter på samma axel (dvs samma på båda fram respektive på båda bak), men kan variera mellan fram- och bakaxel.
Ventilhättorna måsta vara hårt åtdragna eftersom de skall skydda ventilen från damm och smuts och naturligtvis från ett sjunkande lufttryck.
Var finner jag information om vad jag ska ha för lufttryck i mina däck då?
Luftryck mäts i bar. Det rätta lufttrycket finner du i ditt fordons manual (brukar också finnas info i tanklocket eller dörrsidan). Men om du får problem; ta kontakt med din lokala bilverkstad eller liknande. Fråga om du kan få hjälp med att få reda på din bils maxvikt, dina kalla däcks lufttryck och däckstorleken rekommenderad av fordonstillverkaren.
FYRHJULSDRIVNA BILAR
Vid köp av nya däck till en fyrhjulsdriven bil rekommenderar vi att samtliga däck byts på bilen för att ha samma däckmönster och mönsterdjup. Det finns många olika fyrhjulsdrivna system på marknaden och de skiljer sig väldigt mycket, därför är det alltid bra att kontakta till biltillverkare om du är osäker och inte tänkt byta samtliga däck samtidigt. Det som kan ske när man endast byter 1-3 däck på en fyrhjulsdriven bil är att rullomkretsen skiljer sig något, vilket gör att fyrhjulsdriftsystemet går sönder. I dagsläget finns det inga krav på att byta samtliga däck men vi på Bythjul rekommenderar det.
TPMS - DÄCKTRYCKSÖVERVAKNINGSYSTEM
TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)
Det är ett system EU kräver att det ska finnas med i alla nyproducerade bilar i Sverige efter 1 november 2014.
Sverige har däremot valt att inte införa kravet med TPMS i våra nationella regler som är de reglerna som gäller efter att fordonets tagits i bruk.
Varför ignorerar vi EU reglerna? För att vi i Sverige skiftar däck minst två gånger om året, i samband med detta så kontrolleras alltid däcktycket och därför undviker vi problemet som var grunden till införandet utav TPMS.
Vilka typer av TPMS kan man ha? Vissa system övervakar hjulens rotationshastighet medan andra har sensorer i däcken för att mäta däcktrycket.
Vad sker vid ett hjulbyte? Byter man hjul på en bil med TPMS kan det medföra att systemet inte längre fungerar korrekt. Biltillverkarna får själva välja vilken typ av system de vill montera på sina fordon, vilket gör att felen kan uppenbara sig på olika vis. Om du tex byter till hjul där däcktryckssensorer inte längre finns, kommer bilen indikera att sensorerna saknas. Då TPMS är väldigt nytt och inte hunnit anpassats fullt ut efter våra svenska däckbytesrutiner så kan regler och rutinerna ändras.
TPMS? Om din bil har sensorer i hjulen så måste även dina vinterhjul ha det för att TPMS ska fungera (valfritt för bilägaren). För att veta vilket system din bil har så står det oftast tydligt i instruktionshandlingarna som medföljer bilen alternativt så väljer du det föreslagna alternativ som vi ger dig per telefon eller webbplats. Du kan också kontakta din märkeshandlare eller biltillverkaren. I de allra flesta fall kan vi sälja, programmera och montera dina hjul/däck med TPMS. I undantagsfall kan en ev enklare efterprogrammering behöva göras av tex märkesverkstad eller gummiverkstad lokalt. I dessa undantagsfall så kan vi inte täcka några ytterligare kostnader som möjligen uppstår.
HJUL = DÄCK + FÄLG
Däcket och fälgen bildar en enhet tillsammans, hjulet. Rätt fälg och rätt däck är viktigt för att ge bilen rätt egenskaper. Genom Bythjul.com´s unika bilsökning får du som kund alltid fram hjul som är optimerade för just din bil.
Däck- och fälgdimension får bytas om hjulet inte sticker utanför den ursprungliga stänkskärmen efter bytet eller det inte tar i någon chassidel vid full fjädring eller fullt rattutslag. Förändringar som gör att bilens köregenskaper väsentligt förändras gör bytet olagligt. Håller man sig till däck- och fälgdimensioner som är originalmonterade på fordonet eller ligger mycket nära dessa bör bytet inte vara några problem. Genom Bythjul.coms unika däck och fälgsökning får du endast fram produkter som passar just din bil.
MONTERING AV NYA HJUL
Våra fälgar levereras normalt både med mutter/bult, navringar och centrumkåpor. Dessa tillbehör skall användas när hjulen monteras. Testa alltid ett hjul innan du monterar resterande. Hjulet ska rulla lätt och inte ta i någonstans. När bilen har hissats ner vrider du ratten till fullt rattutslag, se så att inte hjulet skrapar emot innerskärmen. Använd inte luft eller eldriven mutterdragare, fälgarna och muttrarna/bulten kan skadas. Momentnyckel ska användas vid montering av fälgar och åtdragningsmomentet ska vara för M12 bult/mutter 110 Nm och för M14 bult/mutter 130 Nm. Dra åt muttrarna/bulten korsvis. Kom ihåg att efterdra muttrarna efter ca 10 mil.
RESERVHJUL
Många bilister kan inte ens komma ihåg att de någonsin kontrollerat reservhjulet, så om/när däcket behövs kan problemen späs på ytterligare pga t ex en kostsam kontakt med bärgningsbil eller annat bilserviceföretag.
TIPS:
Kontrollera lufttrycket i reservhjulet ofta, gärna samtidigt som lufttrycket på de däck som är monterade på bilen kontrolleras.
Se till att ha med bultar som passar till fälgen på reservdäcket.
Reservdäck fanns förr i tiden i alla bilar. Numera är det oftast ersatt av ett nödhjul som skall tillsammans med domkraft finnas i varje bil i händelse av punktering. Vissa biltillverkare har speciella reservdäck i en del bilmodeller för att spara utrymme. Dessa däck är mindre än ordinarie däck och får ej köras på längre än på däcket angiven sträcka.
HASTIGHETSINDEX
Däckets hastighetsindex hittar du på däckets sida. Exempelvis 205/55-R16 H, här är det bokstaven H som är däckets hastighetsindex, alltså däckets rekommenderade maxhastighet är 210 km/h (se tabell).
Vinterdäck har som regel ett lägre hastighetsindex än vad ett sommardäck har, det beror bland annat på att vinterdäcket har ett grövre mönster och en mjukare gummiblandning, vilket resulterar i att det blir ostadigare i höga hastigheter.
Vi rekommenderar inte att välja lägre hastighetsindex än vad bilen är konstruerad för. Det kan resultera i dålig väghållning och styrning. Ifall du vill ha bättre respons vid styrning så är det bara att skaffa ett däck med högre hastighetsindex.
Man ska aldrig ha olika hastighetsindex på sitt fordon, det kan resultera i oförutsägbara kast och dålig väghållning.
HI | Km/h | HI | Km/h | HI | Km/h |
---|---|---|---|---|---|
L |
120 |
R |
170 |
W |
270 |
M |
130 |
S |
180 |
Y |
300 |
N |
140 |
T |
190 |
Z |
>240 |
P |
150 |
H |
210 |
|
|
Q |
160 |
V |
240 |
|
|
BELASTNINGSINDEX
Belastningsindexet (Load Index) är en sifferkod som finns på däcket intill däcksdimensionen och hastighetssymbolen. Denna motsvarar den maximala belastningen för ett däck vid den hastighet som motsvaras av hastighetssymbolen.
När man byter däck- och fälgdimension skall man ta hänsyn till hjulets rullomkrets och inte minst viktigt det ursprungliga belastningsindexet. Belastningsindexet ( LI ) finner du nedan översatt till Kilogram.
LI | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
40 |
140 |
80 |
450 |
120 |
1400 |
160 |
4500 |
200 |
14000 |
41 |
145 |
81 |
462 |
121 |
1450 |
161 |
4625 |
201 |
14500 |
42 |
150 |
82 |
475 |
122 |
1500 |
162 |
4750 |
202 |
15000 |
43 |
155 |
83 |
487 |
123 |
1550 |
163 |
4875 |
203 |
15500 |
44 |
160 |
84 |
500 |
124 |
1600 |
164 |
5000 |
204 |
16000 |
45 |
165 |
85 |
515 |
125 |
1650 |
165 |
5150 |
205 |
16500 |
46 |
170 |
86 |
530 |
126 |
1700 |
166 |
5300 |
206 |
17000 |
47 |
175 |
87 |
545 |
127 |
1750 |
167 |
5450 |
207 |
17500 |
48 |
180 |
88 |
560 |
128 |
1800 |
168 |
5600 |
208 |
18000 |
49 |
185 |
89 |
580 |
129 |
1850 |
169 |
5800 |
209 |
18500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50 |
190 |
90 |
600 |
130 |
1900 |
170 |
6000 |
210 |
19000 |
51 |
195 |
91 |
615 |
131 |
1950 |
171 |
6150 |
211 |
19500 |
52 |
200 |
92 |
630 |
132 |
2000 |
172 |
6300 |
212 |
20000 |
53 |
206 |
93 |
650 |
133 |
2060 |
173 |
6500 |
213 |
20600 |
54 |
212 |
94 |
670 |
134 |
2120 |
174 |
6700 |
214 |
21200 |
55 |
218 |
95 |
690 |
135 |
2180 |
175 |
6900 |
215 |
21800 |
56 |
224 |
96 |
710 |
136 |
2240 |
176 |
7100 |
216 |
22400 |
57 |
230 |
97 |
730 |
137 |
2300 |
177 |
7300 |
217 |
23000 |
58 |
236 |
98 |
750 |
138 |
2360 |
178 |
7500 |
218 |
23600 |
59 |
243 |
99 |
775 |
139 |
2430 |
179 |
7750 |
219 |
24300 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60 |
250 |
100 |
800 |
140 |
2500 |
180 |
8000 |
220 |
25000 |
61 |
257 |
101 |
825 |
141 |
2575 |
181 |
8250 |
221 |
25750 |
62 |
265 |
102 |
850 |
142 |
2650 |
182 |
8500 |
222 |
26500 |
63 |
272 |
103 |
875 |
143 |
2725 |
183 |
8750 |
223 |
27250 |
64 |
280 |
104 |
900 |
144 |
2800 |
184 |
9000 |
224 |
28000 |
65 |
290 |
105 |
925 |
145 |
2900 |
185 |
9250 |
225 |
29000 |
66 |
300 |
106 |
950 |
146 |
3000 |
186 |
9500 |
226 |
30000 |
67 |
307 |
107 |
975 |
147 |
3075 |
187 |
9750 |
227 |
30750 |
68 |
315 |
108 |
1000 |
148 |
3150 |
188 |
10000 |
228 |
31500 |
69 |
325 |
109 |
1030 |
149 |
3250 |
189 |
10300 |
229 |
32500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
335 |
110 |
1060 |
150 |
3350 |
190 |
10600 |
230 |
33500 |
71 |
345 |
111 |
1090 |
151 |
3450 |
191 |
10900 |
231 |
34500 |
72 |
355 |
112 |
1120 |
152 |
3550 |
192 |
11200 |
232 |
35500 |
73 |
365 |
113 |
1150 |
153 |
3650 |
193 |
11500 |
233 |
36500 |
74 |
375 |
114 |
1180 |
154 |
3750 |
194 |
11800 |
234 |
37500 |
75 |
387 |
115 |
1215 |
155 |
3875 |
195 |
12150 |
235 |
38750 |
76 |
400 |
116 |
1250 |
156 |
4000 |
196 |
12500 |
236 |
40000 |
77 |
412 |
117 |
1285 |
157 |
4125 |
197 |
12850 |
237 |
41250 |
78 |
425 |
118 |
1320 |
158 |
4250 |
198 |
13200 |
238 |
42500 |
79 |
437 |
119 |
1360 |
159 |
4375 |
199 |
13600 |
239 |
43750 |
TEXTEN PÅ DÄCKSIDAN
1. Rotation. Vissa däck är konstruerade för att rotera åt endast ett håll, på dessa däck finns en pil som talar om åt vilket håll däcket skall rulla.
2. 205. 205 står för däckets bredd i mm. Vanligtvis brukar småbilar ha smalare däck och större sportiga bilar ha bredare däck, t ex 245 eller 255 i bredd.
3. 55. 55 är en procentsats på däckets bredd, i detta fall är alltså profilen på däcket 55% av 205 mm.
4. R16. R betyder att däcket är ett Radialdäck, däck till vanliga bilar idag är i regel Radialdäck. 16 är storlek på fälgen (i tum) som passar däcket.
5. 91. Det här är däckets belastningsindex, ett index som visar den maximala vikten däcket kan bära. Index 91 = 615 kg. Klicka här för Indextabell
6. H. Bokstaven som står efter belastningsindexet är däckets hastighetsindex, alltså däckets rekommenderade max hastighet. H=210 km/h.
7. Serienummer eller Datummärkning. 5009 = Vecka 50, År 2009
8. E5. ECE märkning är en specialbeteckning som krävs för alla däck i Europa, följs av ett godkännande nummer.
DÄCKPROFIL
Däckets profil är beräknat procentuellt på däckbredden. Ett däck med storleken 205/60R15 har en däckbredd på 205mm och en profil på 60% av 205mm. Profilens höjd räknas ut genom att multiplicera däckets bredd med profilen i procent.
DÄCKFÖRVARING
Förvara dina däck svalt, torrt och mörkt. Direkt solljus och allt för varm förvaring förkortar däckens livslängd.
Monterade däck (med fälg) lagras stående, liggande eller hängs upp i fälgen.
Stående monterade däck bör ha ett lufttryck på 0,5 bar.
DÄCKETS ÅLDER
Ett oanvänt däck som lagrats rätt börjar åldras när det börjar användas. Däck som är upp till 5 år gamla har om de lagrats enligt leverantörens instruktioner inte fått någon påverkan på gummit/gummiblandningen och har samma egenskaper som ett nytt.
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har gjort tester som visar att ett oanvänt däck börjar åldras först när det börjar användas. Samma test visar att däck som är upp till fem år gamla har om de lagrats enligt tillverkarens instruktioner samma egenskaper som ett helt nytt däck.
Då vi har hög omsättning på våra lagerförda däck är det mest vanliga att du får ett däck som har tillverkats 1-2 år tillbaka.
För att säkerställa att vi har hög omsättning så kan du även fynda i vår Outlet där du hittar däck som antingen är mellan 3-5 år – lika bra som nya till ett pangpris!
DOT-märkning: DOT-märkningen är det som märker ut när och vart ett däck är producerat. Det syns på sidan av däcket. På Bythjul säljer vi ibland ut äldre däck på vår "outlet"-sida. Om vi lagt på ändelsen "DOT 2013" i ett produktnamn betyder det att däcket är producerat 2013.
EU DÄCKMÄRKNING VAD ÄR DET?
Från och med 1 november 2012 ska våt grepp, buller och rullmotstånd (som i sin tur påverkar bränsleförbrukning) nivåerna visas i en speciell märkning som fått namnet "European Tyre Label". Detta kan jämföras med märkningen som redan finns på t.ex. diskmaskiner, tvättmaskiner, kyl och frys. Alltså där det behöver uppmärksammas om faror och miljömedvetenhet har EU infört märkningar. Näst på tur för denna lagstiftning blir däckmarknaden. I dagsläget ges det väldigt lite information kring däckets pålitlighet och att jämföra information från olika däcktillverkare är väldigt svårt då de använder olika begrepp för att definiera deras kvalitéer. Målet med denna märkning är att ändra synsättet på dagens däckmarknad genom att få köparna att välja bränslesnåla, säkrare och tystare däck utan en hög bullernivå. Tillverkarna får då en ökad konkurrens då de måste framställa ett säkert däck för en rimlig kostnad. Det ska alltså bli enklare för konsumenten att välja däck efter prestanda kontra pris på ett väldigt enkelt vis, utan risk för att bli lurad. Andris Piebalgs energi EU-kommissionär kommenterade lansering av lagstiftningen: "Jag är väldigt glad utav antagandet av däck märknings lagstiftningen. Det här är en typisk win-win situation där konsumenter och inköpsansvariga har en större möjlighet att välja säkrare däck med lägre bullernivå samt spara pengar på deras bränsleräkningar medans EU som helhet vill tjäna på detta från reducerade vägtransport utsläpp.
Hur fungerar det?
EU har skapat märkningssystemet för att påtala säkerhet och miljöaspekterna genom betyg av däcken inom tre aspekter: rullmotstånd, våtgrepp och buller nivån. Från början av november skall denna märkning visas vid säljtillfälle och på teknisk information för däcket såsom kataloger, flyers och hemsidor.
Rullmotstånd (Som har en inverkan på bränsleförbrukningen)
Det ska vara en betygsskala från klass A till G för rullmotstånd. Ett klass A däck kommer ha 6,5% bättre bränsleförbrukning än ett klass G däck. Det betyder att om man kör 10,000 km, så sparar man 50 liter bränsle med ett klass A däck gentemot ett klass G däck. Detta är genomsnittet; beroende på väg underlaget, vilken rutt du kör, samt vilken körstil du använder.
Våtgrepp egenskaper:
Betygsskalan är satt A till F. Där A påvisar den kortaste bromssträckan och F är den längsta. Inga D eller G betyg delas ut för personbilar och lätta lastbilar. Betyget sätts efter ett test där däcken skall bromsa in på en väg där det ligger 0.5-1.5 mm vatten. I 80km/h kommer skillnaden på bromssträckan vara fyra billängder( ca 18meter) mellan däck med betyg A gentemot F.
Bullernivån:
Vid körning i över 50km/h brukar rullmotståndets ljud överträffa motorljudet. På däckmärkningen kommer det finnas en symbol av ett däck med vågar. Hög bullernivå markeras med svarta vågor medans de vita vågorna påvisar om det är ett tyst däck. Ett däck med tre svarta vågor uppnår de europeiska kraven som finns i dagsläget, men är inte längre tillåtna enligt nya regelverket som introduceras år 2016. Ett däck med två svarta vågor är redan godkända för år 2016 nya regelverk. Ett däck med en svart våg kommer vara minst tre decibel tystare än det regelverk som börjar gälla 2016.
Hur kommer detta påverka mig som konsument?
Fr.o.m. november 2012 skall alla nya däck som säljs i Sverige och EU ha denna markering. Den nya lagstiftningen har skapats för att hjälpa konsumenterna att känna sig säkra i sitt val däck. Konsumenterna ska kunna lita på att däcken de köper har testats mot rullmotstånd, bromsning och bullerljud. Detta kommer
även medföra att bilister kan jämföra olika däck och få ett mer exakt svar om vilken modell som t.ex. har lägst buller nivå.
Om kunden inte har möjlighet att se bild på däcket de skall köpa så måste ändå denna märkning finnas med någonstans för kundens läsning. Detta gäller även för bilförsäljare, om kunderna även skall köpa med däck måste märkningen finnas med. Beroende på marknadens tillväxt och förändringen av däckmarknaden så har det räknats fram utav EU att den effektivare bränsleförbrukningen kommer göra att oljeutsläppen minskar med 2.4 till 6.6 miljoner ton av olja vid år 2020. Denna minskning i konsumtion kan jämföras med hela Ungerns oljekonsumtion på ett år. CO 2 utsläppen kommer minska, det kommer sänkas för alla fordon till 1.5 - 4 miljoner ton per år. Det är en värdeminskning som kan jämföras med att ta bort 0,5-1,3 miljoner passagerarbilar från Europas vägar årligen.
Summering: Nya lagstiftningen har direkt effekt på miljön och ju mer konsumenter som tar tillvara på denna nya märknings-hjälp bidrar till att förbättra miljön vi lever i idag.
Tänk på miljön, återanvänd gärna bildelarna.
Lagagruppen
